Subscribe to FDD

Ezzatollah Zarghami

Position: Head of Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), Since 2005

Sanctions: European Union (23 March 2012)

According to the Official Journal of the European Union, individual sanctions were placed against Ezzatollah Zarghami for committing human rights abuses. As the head of the Islamic Republic of Iran Broadcasting, a state owned corporation in control of radio and television, Zarghami authorized the broadcasting of “forced confessions of detainees and ‘show trials’ in August 2009 and December 2011.”[1] Zarghami, according to The New York Times, was a general in the Revolutionary Guard, close to Ayatollah Khamenei.[2] Human Rights Watch reported in May 2010 that Zarghami “publicly acknowledged that his government engages in jamming of foreign broadcast satellites.”[3]


[1]Council of the European Union, Council Regulation (EU) No 264/2012 of 23 March 2012 amending Regulation (EU) No 359/2011 Concerning Restrictive Measures Directed Against Certain Persons, Entities, and Bodies in View of the Situation in Iran (March 24, 2012), page 28. (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:087:0026:0036:EN:PDF)

[2]Nazila Fathi. “Tehran Radio Lets Critics Vent over Iran’s Nuclear Plans,” The New York Times, January 1, 2007. (http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=FA0717F93D540C728CDDA80894DF404482)

[3]“Iran: Stop Holding Reporters’ Relatives Hostage: Journalists’ Families Targeted in Campaign Against Media,” Human Rights Watch, February 3, 2012. (http://www.hrw.org/news/2012/02/02/iran-stop-holding-reporters-relatives-hostage)